2012. január 30., hétfő

Domborított papír készítése

Régóta izgatja a fantáziám, hogyan lehetne házi módszerekkel domborított papírt készíteni. Nem a pergamano-s típusú domborgatásra gondolok, hanem olyan papírt szeretnék kapni, mint amit a virágos képeslapnál használtam.
Az Interneten rábukkantam egy hiperszuper csodamasinára, amivel lehet vágni, domborítani, 3 nyelven beszél és két szólamban énekel. Kértem is az angyalkákat, hogy hozzák meg nekem, de hiába... hoztak volna ők, de akárhány boltban jártak, egyikben sem volt ilyen csodamasina. Én viszont türelmetlen vagyok, ezért kerestem egy alternatív megoldást, használatba véve az eddig -méltatlanul- mellőzött tésztakészítő gépemet. Ez most még csak próbálkozás, egy egyszerű kis mintával kezdtem, még kicsit csiszolni kell, de nem lesz ez rossz.
  1. Kartonból mintalyukasztóval sok-sok apró szívecskét vágok. Ha van otthon corn flake-es doboz, vagy valami hasonló vastagságú papír (és a lyukasztó is bírja), akkor célszerűbb abból kivágni, úgy nem kell majd annyi réteg.
  2. Mintalyukasztás
  3. A szívecskéket beragasztózom majd tökéletes összevisszaságban egy kartondarabra ragasztom. Ez úgy a legegyszerűbb, hogy egy ujjammal fogva a szívet stift-ragasztón végighúzom, majd ugyanazzal a mozdulattal tapasztom is a papírra.
  4. Ragasztózás
    A minta - első réteg
  5. Ugyanezzel a módszerrel még legalább két réteget ragasztok a mintára (összesen 3 szív lesz egymáson). Vigyázok, hogy a szívecskék viszonylag pontosan fedjék egymást. A rétegek száma függ a papírvastagságtól.
  6. 3 réteg szívecske
  7. Vékony dekorgumiból levágok egy akkora darabot, mint a mintás karton.
  8. Dekorgumi és mintalap
  9. A dekorgumi és a mintalap közé beteszem a papírt, amit domborítani szeretnék. Első kísérletnek egy olyan lapot választottam, ami kicsit vékonyabb, mint a 90-es géppapír, de a végcél, hogy kartont is tudjak domborítani.
  10. Papírok
  11. És most jön a varázslat. Kimegyek a konyhába, ahol már előzőleg felszereltem a tésztagépet (na jó, nem is én szereltem, segítséget kértem hozzá). Értelem szerűen nem az a fej van benne, amivel cérnametéltet lehet vágni, hanem a lasagne-készítő, tésztalapító.
  12. A papírokat jó erősen összefogva elkezdem benyomni a gépbe, miközben a kart tekerem. A papír átgördül a hengerek között, amik belenyomják a mintát. A gépen lehet a hengerek távolságát állítani, tapasztalataim szerint 7-ből 6-osra kell tenni, az elég szoros, de még át tud menni rajta ez a vastagság.
  13. Papír a tésztakészítőben
  14. Néhányszor le-föl tekerem a papírt a gépben.
  15. Szétszedem a rétegeket, és voila! Van egyedi dombornyomott papírom.
Szívecskés dombornyomott papír
Az első próbálkozás egész jól sikerült. A szíveket lehetett volna sűrűbben tenni, akkor szerintem szebb lenne a minta, és talán még többször is áttekerhettem volna a gépet. Majd legközelebb.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése